MATEUSZ RYCZEK

Urodzony w 1986 roku, kompozytor. W roku 2011 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w AM we Wrocławiu pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) oraz Zbigniewa Karneckiego (muzyka teatralna i filmowa). W 2019 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych (dysertacja doktorska pt. „Emergencja algorytmów wysokościowych na podstawie koncertu wiolonczelowego Zjawy”).

Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich (m. in. Crescendo w Tarnowie – I nagroda, 2004; kontrabasowego konkursu kompozytorskiego przy Word Bass Festiwal – I nagroda, 2008; Fides et Ratio, III nagroda, 2009, Kompozytorski Koncert Roku 2011, II Nagroda, Konkurs XVI MERIDIAN International Festival, 2020). Był stypendystą Ministra Kultury oraz Marszałka Dolnośląskiego. W 2018 roku za swoją działalność kompozytorską, łączącą pracę artystyczną wraz z propagowaniem muzyki współczesnej, otrzymał nagrodę Prezydenta Wrocławia.

Utwory Mateusza Ryczka były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą (Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Turcja, Włochy, Węgry, Czechy, Wielka Brytania, Białoruś, Rosja, Szwajcaria, Austria, USA, Ukraina), m.in. na festiwalach takich jak Warszawska Jesień (koncerty Koła Młodych ZKP), Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Dialogi (Mińsk), World Music Days 2014, Kyiv Contemporary Music Days.

Brał udział w takich projektach: Missa Solemnis, Fabryka dźwięku, Hallo Wrocław 2016! (współpraca polsko-niemiecka), Flexible Orchestra (jako jedyna osoba spoza USA) czy Music Masters on Air, w ramach którego jego kompozycja fortepianowa Subgłębia nocy został wykonany na festiwalach w 6 krajach europejskich. Jako kompozytor brał udział w wielu projektach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, m.in. „Góra-dół – być jak Karłowicz” (zamówienie Filharmonii w Szczecinie), „Tutting” (pomysłodawca i kierownik artystyczny, Musica Electronica Nova 2017), Step by step” (instalacja artystyczna, udźwiękowienie wieży i Mostku Czarownic) czy „U prząśniczki siedzą, i…” (z okazji Roku Moniuszkowskiego).

Uczestniczył również w takich kursach kompozytorskich jak Ostrava Days czy Composer Collider z Ensemble MusikFabrik. Jest autorem muzyki do wielu sztuk teatralnych oraz muzyki do filmu „Lag Island” Tomka Tryzny. W latach 2006-2011 był członkiem Koła Młodych, a aktualnie jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.

W 2013 r. nakładem Domu Wydawniczego For Tune Records ukazała się jego monograficzna płyta PLANETONY. Kolejna płyta monograficzna, z utworami na wiolonczelę w roli głównej ukazala sie w roku 2021 nakładem wydawnictwa DUX.